بتن غلطکی RCC نوعی بتنی با مقاومت سخت و بادوام است که برای مصارف سنگین صنعتی و همچنین جاده های کم سرعت و جاده های شریانی مناسب است.
بتن غلطکی چیست
بتن غلطکی همان ماده اصلی بتن معمولی را دارد: سیمان ، آب و سنگدانه ها ، مانند سنگ ماسه یا سنگ خرد شده.
اما برخلاف بتن معمولی ، این یک ترکیب خشک تر است – به اندازه کافی محکم که توسط غلطک های ارتعاشی فشرده شود. به طور معمول ، RCC بدون اتصالات ساخته می شود. نه به فرم و نه به پایان رساندن نیاز دارد ، و نه حاوی رولپلاک یا تقویت کننده فولادی و هیچ گونه الیافی است.
این خصوصیات باعث می شود که بتن غلتکی ساده ، سریع و مقرون به صرفه باشد.
تاریخچه آن
قدمت آن به دهه 1970 میلادی برمی گردد ، که محصول موفقی بوده ولی به هیچ وجه با همه برنامه های کاربردی آن زمان مطابقت نداشت، اما در بارهای سنگین ، سرعت کم و سرما استفاده می شد. با توجه به روزافزون تر شدن این مواد در بازار ، افزایش استفاده از RCCP در مناطقی مانند: پارکینگ صنعتی ، خیابان های محلی ، شانه های بزرگراه و همچنین سایر جاده های کم حجم جزو یکی از مواد نسبتا پر مصرف شد.
عوامل زیر بر( به ) نسبت مخلوط تأثیر می گذارد:
1. محتوای سیمان در RCC ها معمولاً بین 12 تا 15 درصد مواد خشک متفاوت است. از 250 تا 350 کیلوگرم بر متر مکعب در حین حمل و در لایه پایه بین 100 تا 150 کیلوگرم بر متر مکعب است.
2. Pozzolana Modern RCC: استفاده از خاکستر بادی در مخلوط های RCC یک تکنیک موثر برای افزایش حجم خمیر و بهبود سازگاری است.
همچنین باعث گرمای کم هیدراتاسیون، انقباض کمتر، تاخیر در شروع و تکمیل فرآیند گیرش، سهولت پخش و عملیات تراکم می شود.
ویژگی های بتن غلطکی RCC
- سخت است
- بادوام
- پایدار
- همه کاره
- در برابر انجماد و ذوب مقاومت می باشد
مزایای اقتصادی
احتمالاً در مورد مزایای اقتصادی RCC بسیار خوانده اید. بنابراین این مزایا چیست؟ بیایید آنها را شناسایی کنیم. هزینه های پایین تر مواد ، همانند بتن مگر این نوع نیز به مقدار سیمان کمتر در RCC نسبت به بتن معمولی اشاره دارد و در بتن معمولی ، سیمان گرانترین ماده است. این کار از طریق جایگزینی سیمان پرتلند با flyash انجام می شود. شیوه های ساختمانی ساده تر . مجدداً ، در مقایسه با بتن معمولی ، RCC به هیچگونه مواد برای قالب بندی احتیاج ندارد ، خواستار اتصالات و یا روپوشها ، نیروی انسانی به طور قابل توجهی کمتر برای برنامه نیست و زمان صرفه جویی در افتتاح یک پروژه اخیراً تکمیل شده است. هنگامی که RCC به طور کامل نورد شده و فشرده شود ، این ماده قادر به تحمل ترافیک و تحمل فشار است. اگرچه توصیه نمی شود .
مخلوط با رطوبت بیش از حد می تواند منجر به:
- تراکم ضعیف
- تغییر شکل مداوم در هنگام تراکم
- چسبندگی به درام غلتکی ، باعث تغییر شکل سطحی بیشتر در سطح می شود
شیوه های ساخت و ساز
روند اعمال RCCP از تولید تا ساخت و ساز تا تراکم ، روشی است که نیاز به یک برنامه به موقع و حداقل وقفه دارد. این را نمی توان به اندازه کافی گفت ، پیروی از اصول می تواند به کاربرد موفق RCCP نسبت دهد. برای پیوستن به موارد گفته شده ، چند جنبه از سنگ فرش RCCP وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.
- نرخ تولید باید با نرخ سنگ فرش مطابقت داشته باشد
- ابعاد مشترک (تازه / سرد) باید قبل از ساخت و ساز برنامه ریزی شود
- RCCP باید بیش از 60 دقیقه پس از هیدراتاسیون سیمان فشرده شود
زمان تراکم باید توجه داشت که این زمان ها با متغیرهایی از قبیل دمای محیط ، سرعت باد ، و افزودنی های تسریع / تسریع در آن متفاوت است. فرآیند ساخت معمولی RCCP شامل یک کارخانه بتونی مخلوط آماده معمولی یا میکسر RCC (برای اطلاعات بیشتر به پایین مراجعه کنید) ، کامیون کمپرسی برای حمل و نقل ، و “قطار سنگفرش استاندارد” که برای آسفالت آسفالت استفاده می شود. بتن جمع شده غلتکی می تواند از طریق دستگاه آسفالت استاندارد یا پاور چگالی بالا پردازش و فشرده شود. لازم به ذکر است که RCC نباید و نمی تواند از طریق یک دستگاه بتونی معمولی یا سنگفرش های مشابه شکل استفاده شود.
مزایای بتن غلطکی چیست
- مزیت اصلی کاهش هزینه و زمان برای ساخت و ساز (مقرون به صرفه و ساخت سریع) است.
- مقاومت در برابر لرزش و فشار دادن
- میلگرد مورد نیاز نیست
- هزینه های قالب به دلیل روش قرارگیری لایه به حداقل رسیده یا از بین می روند.
- در زیر بارهای سنگین و غلیظ تغییر شکل نمی یابد
- مصرف سیمان را کاهش دهید زیرا می توان از مخلوط بتنی لاغر استفاده کرد.
معایب بتن غلطکی
اگرچه برای طراحی کارآمد سدهای RCC کمترین هزینه در مقایسه با سایر سدها استفاده می شود ، اما شرایطی وجود دارد که ممکن است RCC پرهزینه تر باشد.
موقعیت هایی که ممکن است بتن غلطکی RCC مناسب نباشد وقتی ماده جامد به طور معقول در دسترس نباشد ، سنگ پایه از کیفیت ضعیف برخوردار است یا به سطح آن نزدیکی ندارد .
سدهای تعمیر شده یا ساخته شده از بتن فشرده شده با غلتک ممکن است از نشت آب رنج ببرد. به همین دلیل لایه های مانع آب باید در نظر گرفته شود.
سد سازی
کاربرد فناوری RCC در ساخت سدها به بتن اجازه داده است تا نقش مهم تری در ساخت و بازسازی سدها ایفا کند. به طور معمول، در ساخت سد RCC، بالابرهایی به ضخامت 300 میلی متر با مخلوط بتن بدون اسلامپ پخش می شوند.
برنامه های کاربردی
امروزه از RCC استفاده می شود که قدرت ، سرعت ساخت و ساز ، دوام و اقتصاد نیازهای اولیه است. این نوعی روسازی بتونی است که به خوبی برای مصارف سنگین صنعتی و همچنین جاده های کم سرعت و جاده های شریانی مناسب است. بتن فشرده شده غلتکی برای ساخت ، تعمیر یا نگهداری سازه های زیر استفاده شده است:
- امکانات صنعتی و نظامی
- ساخت سد جدید
- توانبخشی (تعمیر یا بازسازی) سدهای موجود
- فرودگاه ها
- زیر پایه جاده ها و آسفالت های فرودگاهی
- بنادر
- مراکز توزیع
- پارکینگ و انبارداری
- خیابان ها و بزرگراه ها ، تقاطع ها ، شانه ها ، خطوط چرخشی ، مسیرهای دوچرخه
- تأسیسات ساخت ، جاده های سنگین
- نیروگاهها و سایر تأسیسات صنعتی
مطلب مشابه